Isabel

Min väg till A-körkortet

Kategori: Äventyr/Resa

En del vänner och läsare som är intresserade av att ta båge kort, eller redan börjat. Här kommer min resa o lite tips för den intresserade.

Först och främst måste man ansöka om körkortstillstånd hos Trafikverket. Riskutbildningarna ("ettan" teoretisk och "tvåan" praktisk). Risk tvåan bör man kunna köra lite men vänta inte för länge med att boka in den, tar bara onödig väntetid. Den är rätt lätt, meningen är att du ska bli mer riskmedveten. Det är alltså inte direkt din körning de tittar på. Sen är det fritt fram göra kunskapsprovet, vilket är skönt att bli av med så man kan koncentrera sig på körningen och den kommande uppkörningen. Jag pluggade i körkortsboken, mc boken och köpte en månad på körkort.se. Jätte bra sida MEN glöm inte att plugga både för bil och MC! Vilket jag glömde därför jag kuggade första provet med EN fråga.

Jag körde ca 9 lektioner bana (finns bara dubbel lektioner så alltså 18 tim) på Steriks trafikskola och en lansväg (då är man ute 5 tim). Behövs oftast inte mer i trafik om man har bil körkort. De har ABS bromsar på alla sina cyklar.

Steriks trafikskola - Suzuki Bandit


Jag bestämde mig för att inte köra upp i Sthlm, dels för att det ÄR svårare och hårdare enligt statistik och jag ville inte riskera att kugga pga detta.

Så jag hittade en kanon bra körskola som har intensivutbildningar. Bokade min uppkörning och hoppade in i en intensivkurs vecka. Jag var alltså inte med hela veckan utan bara ex antal timmar. Blev kanske mer än jag behövde men hellre de än för lite, jag var ju ändå där bara för att köra. Fick dessutom en helt ny hoj och modell jag ej hade kört förr, utan ABS (vilket jag heller inte var van vid) så det behövdes lite mer än väntat då den jag skulle ha i Västerås hade blivit kraschad dagen innan av en annan elev. Dock positivt då min egna hoj hemma inte har ABS så det var lika bra att lära sig + att jag fick lära mig att jag faktiskt klarar av en högre cykel. Jag är ju bara 165 cm lång så MC:n jag körde upp på nådde jag bara ner med max halva foten. Så nu behöver jag inte tänka på att behöva köpa en sänkt som jag hade i åtanke förr.

Kan rekommendera er att ta en veckas intensivutbildning där, MEN kör några lektioner innan så ni har en bas (om man börjar från noll försås). Då kommer ni få ut mest av utbildningen för det krävs trots allt ett par timmars körning innan det sitter. Nu i efterhand hade jag velat åka på hela denna vecka och tagit ca hälften så många lektioner i Sthlm istället. Hade gått både fortare och blivit billigare för mig.

Västerås bil och mc - Kawasaki z750


På uppkörningen fick jag förs göra en säkerhetskontroll, jag fick uppgift att kolla drivpaket och hjul. Plugga på med säkerhetskontrollen, det är inte allt för mycket, men vore ju tragiskt att kugga på en sån liten grej. Säkerhetskontroll kan du titta på här och här.
Sen hoppade jag på och gjorde krypkörningen, den är svårast enligt många. Slalom mellan koner i ca 4 km/h.
Vidare till högfartsbanan, 50 km/h slalom mellan koner, snabb vändning, tillbaka upp i 50 sen efftektiv bromsning.
När du klarat det så är det bara bromsning kvar i 70 km/h och 90 km/h, vilket inte är så svårt.
Sen är det bara ut i trafiken kvar, ca 30 min och du är sen klar.

Tyckte killen som hade mig och en annan tjej på uppkörningen verkade väldigt vettig och förstående att man var nervös. Jag missade tex sista konen på krypkörningen men behövde inte ens göra om (man får oftast en chans till på sig i alla moment på banan om man inte klarar första), han sa att han såg att jag klarade av det så det gjorde inget. Både jag och den andra tjejen klarade uppkörningen, var dock andra gången för den andra tjejen. Men hon hade varit så nervös första gången att hon hade kört ner flera koner två gånger på rad, då hon blev stel som en pinne när det kom spöregn, som hon var rädd för.



Priser (St eriks trafikskola Barkaby):

Risk ettan = 700:-

Risk tvåan = 2500:-

En lektion (dubbel 2 tim) = 1380:-

Körkortstillstånd (trafikverket) = 220:-

Kunskapsprov (trafikverket) = 220:- 

Uppkörning (trafikverket) = 1500:- + hyra av hoj av trafikskola (ca 1350:- ink. uppvärmingslektion)

Västerås trafikskola intensiv vecka = 12 000:- (ink. risk utbildningarna)
                                                                9 000:- (utan risk utbildningarna)

Eftersom jag gick på timme istället för att ta hela intensiv veckan så blev det väldigt dyrt (10 tim + lån av MC uppkörning och uppvärmningslektion) = 8150:-

Om ni tar lektioner på Steriks trafikskola så ta deras paket, sparar man pengar på. Visste inte hur mycket jag skulle behöva så jag köpte två paket och enstaka, skulle alltså blivit billigare om jag tog ett större paket med många från början.

Tex: Paket 1 (4 dubbellektioner) eller paket 2 (8 dubbellektioner). I mellan dem kan man göra riskutbilningarna, plugga teori och skriva upp. Direkt efter klarad skrivning boka uppkörning! Många som kör upp, var ute i god tid. Ta intensivutbildningen på 9000:- och lägg ner hela veckan på bara körning. Från 7 på morgonen till 14:00 kör de, och ute i trafik sista dagen tror jag. Väldigt intensivt men värt! Sen kommer du klara uppkörningen.

Totalt = 27 760:-

Hamnade mitt kort på men går att få billigare, lätt att vara efterklok ;0). Men nu har jag kortet och kommer ha det hela livet så de var det värt!

Tror jag fick med allt, frågor på det?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: