Isabel

jag agerar veterinär

Kategori: Djuren


Fy va nervös jag var innan jag skulle sätta den här stora sprutan i Flissans hals! Men försökte lämna nervositeten i bilen, hon känner ju av direkt när det är nått skumt och jag är nervös. Då brukar det gå åt helvete.

Kan ni fatta att man får sätta sådana sprutor hur som helst på hästar men inte människor! Veterinären som var ute hos oss igår gav mig en beskrivning på ca 5 minuter..

"Nyp tag i skinnet, tryck i sprutan, dra tillbaka och kolla så det inte kommer blod i sprutan, gör det de så måste man byta fäste, tryck i allt försiktigt, låt kanylen sitta kvar, byt sen "pip" med antibiotika och tryck i resten. OM hästen får en antibiotika chock se till att du är nära boxdörren/utgången så du kommer ut ur boxen så fort som möjligt eftersom det är livsfarligt när de slänger sig omkring och slår med hovarna.. bla bla bla.. Det här fixar du va!!"

Lite skillnad på utbildning, typ ett till flera år för att sätta en nål i en människa men på en häst då räcker det med 5 minuter..

Det gick iallafall jätte bra, något skakig på handen men jag höll mig lugn, träffa rätt direkt och Felicia stod blixtstilla och tugga lite havre! Bara tre dagars sprutande kvar sen är det över!




Här har ni såret, när hon lyfter benet så öppnar det sig som en ficka. Läker förhoppningsvis bra nu när hon får så mycket mediciner. Har tvättat därför blött på bilden. Den snygga (not) rakningen har jag gjort (med Björns hårtrimmer, säg inget..)




Hon mådde iallfall bättre idag, haltade inte alls lika mycket och såg allmänt pigg ut!

Kramar Isabel

Kommentarer

  • Emmy säger:

    Fyy, det skulle jag aldrig vågat. Alldeles för nervös av mig.

    2011-05-03 | 12:26:36
    Bloggadress: http://veterinar-taby.se

Kommentera inlägget här: